Sunday, December 1, 2019

Taxi Driver Analysis free essay sample

Scorcese   makes  few  attempts  to  particularize  these  themes  to  Travis’s  surroundings,  instead  requiring  the   audience  to  harbor  the  same  vague  sense  of  general  filth  that  plagues  his  protagonist. Despite  its   apparent    rejection    of    generic    convention,   Taxi    Driver   is    not    without    stylistic    and    thematic   precedent. Film  noir,  a  style  of  film  dominant  roughly  from  the  early ­forties  to  late ­fifties,  also   features    expressionist    photography    that    captures    morally    and    psychologically    unstable rotagonists  making  their  way  through  dark  and  corrupt  cities. Generally,  these  films’  heroes   were  rough,  Ã¢â‚¬Å"hard ­boiled†Ã‚  detectives/investigators  torn  from  the  pages  of  dime  novels . As  the   style  of  film  noir  evolved,  Ã¢â‚¬Å"Hollywood  lighting  grew  darker,  characters  more  corrupts,  themes   more   fatalistic,  and  the  tone   more  hopeless†Ã‚  (Schrader   1972). Later,  the  protagonists  and  the   worlds    they    inhabited    grew    increasingly    chaotic,    until    the    characters,    settings,    and    themes   ceased  to  be  identifiable  as  film  noir. Films,  like  Chinatown  (Polanski  1974)  revived  many  of  the themes  of  films  noir,  but  stopped  short  of  seriously  employing  the  stylistic  trends  of  the  earlier   films. According    to    John    Cawelti    (1979),   Chinatown   is    a    generically ­transformed    film    noir,   consciously  adapting  certain  elements  from  an  preceding  style  or  genre,  and  recasting  them  with   a  degree  of  self ­consciousness,  or  even  parody. In  much  the  same  way  that  Chinatown  pastiches   the  plots  and  thematics  of  many  films  noir,  Taxi  Driver  borrows  many  of  films’  stylistic  features,   changes  their  stories  to  fit  a  contemporary  society,  and  even  turns  to  those  artistic  movements   which  anticipated   and   influenced   the   initial   development   of  film   noir. Taxi   Driver,   then,  is  a   radicalized  film  noir,  a  work  of  noir ­like  cinematography  which  masks  the  lingering  traces  of   order,  stability,  or  meaning  left  over  from  the  noir ­worlds  of  the  late  1950s. The  film  seeks  out   the    limits    of    characteristically    noir    subjects    like    corruption    and    loss ­of ­identity,    and    finding   none,  continues  what  1950s ­noir  began,  expressing  the  limitlessness  of  these  subjects  through   style  and  theme. Paul  Schrader,  who  wrote  Taxi  Driver’s  screenplay,  outlines  his  view  of  film  noir  in  his   essay  Ã¢â‚¬Å"Notes  on  Film  Noir†Ã‚  (1972). Combining  Schrader’s  notes  with  Cawelti’s  theory  of  generic   transformation,  we  see  that

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.