Sunday, December 1, 2019
Taxi Driver Analysis free essay sample
Scorcese makes few attempts to particularize these themes to Travis’s surroundings, instead requiring the audience to harbor the same vague sense of general filth that plagues his protagonist. Despite its apparent  rejection  of  generic  convention,  Taxi  Driver is  not  without  stylistic  and  thematic precedent. Film noir, a style of film dominant roughly from the early forties to late fifties, also features  expressionist  photography  that  captures  morally  and  psychologically  unstable rotagonists making their way through dark and corrupt cities. Generally, these films’ heroes were rough, â€Å"hard boiled† detectives/investigators torn from the pages of dime novels . As the style of film noir evolved, â€Å"Hollywood lighting grew darker, characters more corrupts, themes more  fatalistic, and the tone  more hopeless† (Schrader  1972). Later, the protagonists and the worlds  they  inhabited  grew  increasingly  chaotic,  until  the  characters,  settings,  and  themes ceased to be identifiable as film noir. Films, like Chinatown (Polanski 1974) revived many of the themes of films noir, but stopped short of seriously employing the stylistic trends of the earlier films. According  to  John  Cawelti  (1979),  Chinatown  is  a  generically transformed  film  noir, consciously adapting certain elements from an preceding style or genre, and recasting them with a degree of self consciousness, or even parody. In much the same way that Chinatown pastiches the plots and thematics of many films noir, Taxi Driver borrows many of films’ stylistic features, changes their stories to fit a contemporary society, and even turns to those artistic movements which anticipated  and  influenced  the  initial  development  of film  noir. Taxi  Driver, then, is a radicalized film noir, a work of noir like cinematography which masks the lingering traces of order, stability, or meaning left over from the noir worlds of the late 1950s. The film seeks out the  limits  of  characteristically  noir  subjects  like  corruption  and  loss of identity,  and  finding none, continues what 1950s noir began, expressing the limitlessness of these subjects through style and theme. Paul Schrader, who wrote Taxi Driver’s screenplay, outlines his view of film noir in his essay â€Å"Notes on Film Noir† (1972). Combining Schrader’s notes with Cawelti’s theory of generic transformation, we see that
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.